Meest populaire Duitse import auto’s

4 min read

We houden wel van een Duitse auto. Er is een pragmatisme en een praktische benadering van hun auto’s, al dan niet prestatiegericht. Er zijn sterke familiewaarden, sterke lijnen, met principes om je aan te houden. 

Het zou een understatement zijn om te zeggen dat een groot deel van de Duitse nationale trots verpakt is in zijn formidabele auto-industrie – de merken in het hart daarvan zijn nu reuzen in de wereldwijde industrie die koopgewoonten over de hele wereld beïnvloeden. De passie voor techniek, de bijzondere eisen van het binnenlandse publiek en de beroemde Autobahns zonder grenzen spelen allemaal een rol, maar bovenal lijken de Duitse merken gewoon te begrijpen wat mensen van hun auto’s verlangen, en hoe we ze gebruiken om onze persoonlijkheid uit te stralen. Dit zijn onze favoriete Duitse auto’s in 2022.

BMW M3 Touring xDrive

Het controversiële rare gezicht van de G80 BMW M3 is helemaal vergeven na een langverwachte stationwagenversie – de M3 Touring xDrive die op het 2022 Goodwood Festival of Speed presented by Mastercard werd geïntroduceerd. Achter die getande snuit is de nieuwe M3 in het algemeen een veel beter opgeloste prestatieauto gebleken dan zijn voorganger. Al dat turbokoppel wordt door een capabel chassis gestuurd voor een rijervaring die eerder leuk dan angstaanjagend is. Toch is die twin-turbo zescilinder motor ook in de nieuwe auto een vlezige machine, waar BMW’s nieuwste xDrive systeem om de hoek komt kijken. De M3 xDrive krijgt van alle kanten lof voor hoe hij omgaat met die toren van prestaties en hoe de aangedreven voorwielen de ervaring alleen maar versterken. Ja, hij is zwaarder, ja, hij is groter, maar het lijkt erop dat de M3 zich heeft ontwikkeld tot het allround pakket, vooral nu je hem voor het eerst in stationwagonvorm kunt krijgen. 

Volkswagen Golf R

De Golf GTI heeft de eer om hot hatches respectabel – en mainstream – te maken en heeft een langer verleden, maar de laatste jaren is de Golf R de snelle VW bij uitstek geworden vanwege zijn ingetogen uiterlijk, turbo-prestaties en tractie met vierwielaandrijving. Kortom, de R is de 911 Turbo S van de hot hatches, de bevestiging van een geheel nieuwe Golf R op basis van de nieuwste Golf van de achtste generatie bouwt voort op het succes van zijn voorganger. De formule blijft gelijk, het vermogen is nu opgelopen tot 320 pk en de sprint van 0-62 km/u verloopt in slechts 4,7 seconden. Misschien wordt erkend dat de vorige een beetje eendimensionaal was, want er is een nieuw vierwielaandrijvingssysteem dat meer spannende dingen kan doen met de koppelverdeling, tot en met een Drift Mode met het optionele R Performance pack.

Tip: Auto importeren uit Duitsland – Easy Import

Porsche 911 Carrera

Het hoofd zegt dat we de volledig elektrische Taycan hier moeten plaatsen vanwege zijn elektrische heruitvinding van Porsche’s merkwaarden. Maar de 911 is voor de meeste mensen duidelijk Porsche, en hoewel de laatste 992-versie niet boven kritiek verheven is, blijft het aantoonbaar de meest iconische Duitse auto die te koop is. En zijn bandbreedte is enorm. De Turbo S is een horizon overschrijdend monster met hypercar tempo in een dagelijks te rijden pakket. Maar de zuiverste uitdrukking van zijn karakter is aantoonbaar in zijn meest basale vorm – de instap 911 Carrera. Oké, alles is relatief, dit is nu een auto van meer dan £82.000, overladen met techniek en tegenover de 650 pk sterke Turbo S klinkt de 385 pk van de achterin geplaatste zescilinder met turbo bescheiden. Maar ondanks alle pogingen om de ruwe kantjes op te poetsen blijft de 911 een auto met een uniek en verleidelijk karakter.

BMW M5 CS

Van alle modellen waaruit een geweldige BMW M auto kan worden samengesteld, is de M5 een onwaarschijnlijke kandidaat. Maar met de M5 CS hebben ze het onmogelijke gedaan. Het is een klassiek voorbeeld van het geheel dat de som der delen volledig overtreft. Neem de M5 Competition, een competente en verwoestend snelle, maar niet inspirerende supersedan, laat 70 kg afvallen via wat carbon onderdelen, verminderde geluidsdemping, gesmede wielen en een roestvrije uitlaat. Stem dan de nieuwe dempers, lagere vering en anti-roll bars af. Herzie dan de motor met nieuwe turbo’s en betere olievoorziening, voor 635 pk (467 kW). Het resultaat is een auto die volgens velen een revolutie van dag en nacht is ten opzichte van de auto waarop hij is gebaseerd en de beste M5 in generaties. Dat hij in vergelijking met zijn rivalen zijn agressie stilistisch niet zo op de voorgrond plaatst en de subtiliteit van de oorspronkelijke M5 kanaliseert, vinden wij ook heel goed.

Mercedes-AMG GT Black Series

Mercedes-Benz bouwt alles van kleine hatchbacks tot limousines en SUV’s tot luxe coupes en bij de huidige vorm zou vrijwel elke auto hier in aanmerking komen. De 730 pk sterke AMG GT Black Series is misschien wel het minst representatieve model van de hele productie van het merk. Maar daarom houden we ervan, en met al zijn wilde aero, muscle car vibe en Nürburgring ronderecords is het nog steeds een Mercedes. De GT Black Series, de afscheidsgroet van AMG-baas Tobias Moers voordat hij naar Aston Martin (nu deels eigendom van Mercedes) overstapte, is een extreme belichaming van zijn doelbewuste aanpak om snelle auto’s sneller te maken, die nu veel verder gaat dan alleen maar een enorme V8 in een nietsvermoedende Mercedes stoppen.