Wanneer moet je auto naar de autosloperij

2 min read

Er gaan redelijk veel auto’s naar de sloperij per jaar zo een 200000 auto’s. Dit is natuurlijk best wel een groot aantal aan auto’s voor al deze auto’s zijn er natuurlijk redenen. Maar wanneer moet je auto nou naar de sloop want met een krasje is het natuurlijk zonde om je hele auto te slopen. De meeste auto’s die gaan naar de sloop door hun leeftijd. Met leeftijd bedoelen we natuurlijk dat de auto er mee op houd omdat de auto al zo oud is. In de meeste gevallen stopt de auto er zomaar mee en wil hij niet meer starten. Dit gebeurd vrij weinig bij de nieuwe auto’s. Als het gebeurt bij een nieuwe auto ligt het vaak niet aan de leeftijd. Dat is bij de oude auto’s wel zo. De leeftijd is natuurlijk niet de enige reden. Zo kan een total loss auto ook naar de sloop worden gebracht, maar een schadeauto ook. Dit heeft altijd te maken met de dagwaarde van de auto. Zodra de auto niet door de keuring heen komt en de dagwaarde lager is dan de reparatiekosten kun je de auto beter naar de autosloperij brengen. 

Schadeauto naar de sloperij

Dan denk je schadeauto die kun je toch gewoon laten repareren. Dat kan alleen af en toe kun je daarop verlies lopen. Als je een schadeauto hebt en de schade is zo veel en duur dat de dagwaarde onder de schadevergoeding ligt. Dan is het ten nadele om je auto te laten repareren. Je kan dan deze auto verkopen soms zijn mensen namelijk op zoek naar schadeauto’s. Maar hier heb je wel geduld en tijd voor nodig. Een schadeauto krijg je niet zomaar verkocht. Je hebt dan dus de keuze om je schadeauto toch naar de autosloperij te brengen. 

Total loss auto

Niet alleen schadeauto’s gaan naar de sloperij maar ook total loss auto’s. Dit zijn auto’s die total loss zijn verklaard door de apk. Je hebt dan twee varianten. Je hebt een technisch total loss en een economisch total loss. Het verschil is dat bij technisch total loss kan je niet meer in de auto rijden en bij economisch total loss kan dat nog wel. Vaak is echt zo dat er bij technisch total loss een enorm ongeluk is geweest. De auto ligt dan helemaal in de kreukels en kan niet meer in gereden worden. Economisch total loss houd in dat de schade kosten hoger zijn dan de dagwaarde van de auto. Er mag ook niet meer in gereden worden door een WOK status maar dat kan wel. Als je deze schade laat maken dan verlies je geld.