Welke auto’s zijn meest geschikt voor cartuning en styling?

5 min read

Autoracen is een van ’s werelds meest illustere sporten, en terecht. Sinds de uitvinding van het eerste voertuig heeft de mensheid de grenzen verlegd van snelheid, rijgedrag en prestaties. Er is een bijna inherente behoefte om de adrenalinestoot te voelen als je alles op het spel zet tegen andere coureurs, zwaaiend, glijdend en slingerend over het circuit. De competitieve geest is zo natuurlijk, zo ingebakken in ons wezen, dat uiteindelijk de hang naar prestatiegerichte platforms zijn weg begon te vinden uit de gecontroleerde omgeving en in de harten (en hoofden) van gewone consumenten.

Gesanctioneerde racecompetities en illustere circuits zijn allemaal goed en wel, maar de ware ziel van het racen ligt in de cultuur eromheen. Generatiebouwers, liefhebbers en aftermarket modifiers zijn de kloppende polsslag van de auto-evolutie, die de vooruitgang aandrijft door een eindeloze jacht op elk laatste grammetje vermogen. Daarom zijn er inkomsten in overvloed voor bedrijven die ’s werelds belangrijkste voertuigen adequaat kunnen vertalen, uitwerken en aanpassen. Hoewel bijna elk platform op de een of andere manier kan worden aangepast, zijn er opvallende aanbiedingen die naam hebben gemaakt binnen de autogemeenschap vanwege hun intuïtieve normen, vereenvoudigde mechanische functies en aspirationele mogelijkheden. Hieronder bekijken we de meest tunervriendelijke auto’s voor liefhebbers, verzamelaars en liefhebbers.

Acura Integra

De Acura Integra heeft een lange en illustere carrière achter de rug als een van de meest aangepaste voertuigen in de geschiedenis. Hoewel de carrosseriestijl (en de naam) gangbaar bleef tot 2001, toen hij werd vervangen door de nieuwe generatie RSX, leverden het unieke, wigvormige ontwerp, de fraaie panelen en de toegankelijkheid ervan een schat aan aftermarket-onderdelen op. Omdat de Integra zo gemakkelijk verkrijgbaar was en gemakkelijk te verkrijgen onderdelen van de Honda lijn gebruikte, werd hij in grote mate getuned en gemodificeerd, waardoor zijn reputatie als een van de meest formidabele consumentenmodellen in de jaren 1990 werd gevoed. Van deze jaren waren 1994/1995 het meest prominent, met de introductie van de zeer gewaardeerde Type R – een topmodel met 197 pk dat de 1,8-liter DOHC VTEC in-line 4-cilinder motor van het merk zou overnemen. Hoewel de auto tijdens zijn bestaan een constante plaats in bijna elke jaarlijkse Top Tien lijst verwierf, onderscheidde de Type R de auto van de concurrentie, waardoor hij uiteindelijk de titel “de beste voorwielaangedreven auto aller tijden” kreeg.

Uitgelicht: Mazda onderdelen

Acura RSX

Over de Integra gesproken, zijn opvolger, de RSX, staat op gelijke voet als het gaat om aftermarket rijkdom. Algemeen bekend als de vierde generatie van de Honda Integra serie, zou de RSX door osmose een dramatische groei van zijn fanschare meemaken. Kenners van de originele Integra adopteerden het platform en accepteerden het als de laatste iteratie van Honda’s illustere lijn. Van 2001 tot 2006 verlegden aftermarket fabrikanten hun belangstelling van het behoud (en aanpassing) van de Integra naar de RSX. In het hart daarvan zou een intelligente VTEC K20A3 motor met 160 pk olie op het vuur gooien voor de straatgerichte bestuurders die een modernere kijk wilden op Honda’s beroemde auto. Dit, gecombineerd met standaard voorzieningen als cruise control, ABS, elektrische ramen en een schuifdak, zou de auto een hit maken onder aftermarket liefhebbers. Hierdoor waren er onderdelen in overvloed, en het was niet ongewoon om een aangepaste RSX te zien in elke niche van de autocultuur.

BMW 3 Serie (E46)

Hoewel het waar is dat veel aftermarket BMW’s ingetogener zijn dan hun tegenhangers, is de 3 Serie (E46) van de Duitse fabrikant nog steeds een van de populairste, tuner-vriendelijke modellen aller tijden. Om te begrijpen waarom dat zo is, hoef je alleen maar te kijken naar de onberispelijk ontworpen modellen van de serie. Van 1997 tot 2006 maakte BMW enkele van de meest productieve sedans, coupes, cabriolets en wagens uit de auto-industrie, waardoor de 3-serie erkenning kreeg in aftermarket autokringen. Vanwege hun populariteit in het Verenigd Koninkrijk en in de Verenigde Staten begonnen fabrikanten er nota van te nemen. De nieuwigheid van een gevestigde Europese auto die versterkt en overdreven werd door aftermarket modificatie was interessant genoeg om subtiele bodykits, aerodynamische units en een toenemend aantal prestatiegerichte motorrandapparatuur te rechtvaardigen. Het beste deel? De verschillende motoren uit de 3-Serie waren er al klaar voor en verlieten de showroomvloer in versies variërend van de 120 pk 316i tot de 355 pk sterke M3 CSL.

Chevrolet Corvette

Chevrolet’s Corvette is een aloude deelnemer aan elke “beste van” autolijst, en onze tuner-vriendelijke gids is daarop geen uitzondering. Hoewel het misschien contra-intuïtief lijkt om een matig dure, prestatiegerichte auto te kopen, om hem vervolgens te demonteren, van aftermarket onderdelen te voorzien en nog meer geld uit te geven, is de allure er zeker. Het Amerikaanse icoon heeft generaties doorstaan – 60 jaar, in feite – waardoor aftermarket fabrikanten ruimschoots de tijd hadden om goed vertrouwd te raken met de unieke systemen van de auto. Dat betekent dat er modificaties in overvloed zijn, waardoor eigenaren het (ooit) voormotorige model nog meer vermogen kunnen geven. In 2014 zou de Corvette een belangrijk herontwerp ondergaan, waardoor hij uit de rij van aftermarket uitwerkingen zou verdwijnen, maar de eerste zes generaties van de auto (vooral de periode van 1984 tot 2013) werden zelden gezien zonder op zijn minst een soort prestatieverbeterende implementatie. De eerste 30 jaar van de ‘Vette zijn immuun voor een oordeel, gezien de iconische status van de auto.

Tip: Fiat onderdelen 

Eagle Talon

De Eagle Talon is een sleeper in elke zin van het woord. Niet alleen roept de naam verwarring op bij degenen die niet goed bekend zijn met oudere modellen (en bedrijven), maar zijn esthetiek wekt niet het meeste vertrouwen als het gaat om aftermarket mogelijkheden. Beter bekend als een model dat synoniem is met de Mitsubishi Eclipse, diende de Talon een korte tijd in de auto-industrie van 1989 tot 1998, waar hij door verschillende bedrijven, waaronder Plymouth, van een nieuw merk werd voorzien. Het ging echter niet allemaal slecht. De Talon (en zijn Eclipse uitloper) hadden een geprezen DSM (Diamond Star Motors) motor, die varieerde van een bescheiden 135 pk, met natuurlijke aanzuiging, tot de 210 pk sterke DOHC 2.0-liter Mitsubishi 4G63 turbo I4, die alleen te vinden was in de tweede generatie TSi. Uiteraard maakte dit de Talon tot een hit in de aftermarket, vooral omdat de lage instapprijs van de auto veel ruimte liet voor investeringen na aankoop. Een betrouwbare DSM motor, een fabrieksturbo en bijna onbeperkte aanpassingsmogelijkheden voor de Japanse binnenlandse markt (JDM) gaven de auto alles wat hij nodig had om zich te onderscheiden als een van de meest tunervriendelijke auto’s van zijn tijd.